We wszystkich sportach walki wytrzymałość i umiejętność utrzymania intensywnej pracy w czasie jest kluczowa do sukcesu. Nasz organizm możemy trenować na wiele sposobów – biegając, skacząc na skakance czy też jeżdżąc na rowerze. Mało który sposób jest równie skuteczny i uniwersalny, jak zwykły worek treningowy, zwany także workiem bokserskim. Wbrew pozorom, korzyść z treningu na worku jest wielopłaszczyznowa i nie dotyczy wyłącznie poprawy wydolności. Jeżeli chcesz wiedzieć, co daje regularny trening na worku, jakie rękawice bokserskie będą do tego najlepsze, czytaj dalej!

SPIS TREŚCI

Co daje trening na worku bokserskim?

Oczywiście, regularne treningi na worku gwarantują wzrost wydolności tlenowej. Im intensywniej będziemy na nim pracowali, tym wysiłek będzie miał charakter coraz bardziej beztlenowy, czyli taki, jakiego możemy spodziewać się w prawdziwej walce – krótkie, bardzo intensywne zrywy przerywane chwilami odpoczynku. Przedstawiamy całą gamę worków bokserskich do wyboru, od najprostszych modeli po profesjonalne.

Na czym polegają prawidłowe techniki bokserskie? Przede wszystkim na nienagannym wykonaniu. Worek bokserski to doskonałe narzędzie, aby móc spokojnie przećwiczyć kombinacje prezentowane przez trenera. Bez obaw o bolesną kontrę możemy ćwiczyć wyczucie dystansu, skręt ciała czy ułożenie pięści. Możemy także spokojnie eksperymentować z łączeniem zróżnicowanych uderzeń na zmiennej wysokości.

Oprócz wydolności i techniki, worek daje nam możliwość szlifowania siły i precyzji zadawanych ciosów. Trenując regularnie nauczymy się zawsze trafiać tam, gdzie celujemy i na dodatek robić to z pełną mocą. Aby poprawnie rozwijać te wszystkie parametry należy dbać o to, żeby jak najwięcej ciosów wyprowadzać poprawnie. Pilnujemy więc długich ciosów prostych, wysokich łokci przy ciosach sierpowych, spadającej gardy i pracy nóg. Pomiędzy ciosami trenujemy zejścia, uniki i rotacje tak, aby praca przy worku w jak największym stopniu symulowała walkę bokserską.

Czy warto zakładać owijki do pracy na worku bokserskim?

Wiele osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportami walki nie widzi potrzeby, ani sensu w używaniu bandaży bokserskich. Tymczasem usztywnienie kciuka oraz śródręcza może uchronić nas przed przykrą kontuzją dłoni lub nadgarstka. momencie uderzania wywołujemy bardzo duże przeciążenia, które niekiedy mogą doprowadzić nawet do pęknięć i złamań.

Wprawdzie obecnie większość rękawic posiada już specjalną taśmę łączącą kciuk z resztą rękawicy, jednak nadal przy takich technikach, jak np. backfist bandażowanie kciuka ma ogromne znaczenie, jeżeli nie chcemy wybić lub złamać palucha.

Zadaniem owijek nie jest jednak wyłącznie ochrona dłoni. Pełnią one także rolę stabilizacyjną, uszczelniając przestrzeń pomiędzy dłonią, a rękawicą. Dzięki temu w trakcie walki pewnie czujemy dłoń, a rękawica nie przesuwa się.

Rolą owijek bokserskich jest także absorbowanie nadmiaru potu, który dostałby się do wnętrza rękawic. Niestety jeżeli będziemy regularnie dopuszczali do tego, aby cały pot wchłaniała wewnętrzna wyściółka sprzętu, uciążliwy zapach będzie później bardzo trudny do usunięcia. Z kolei same bandaże bawełniane możemy bez obaw prać w automatycznej pralce co kilka dni (używając do tego zwykłego proszku do kolorów, specjalne preparaty do odzieży sportowej nie są niezbędne).

Czy każde rękawice nadadzą się do pracy na worku?

Wreszcie dochodzimy do sedna sprawy, czyli jak właściwie dobrać rękawice bokserskie treningowe jeżeli planujemy regularnie ćwiczyć z workiem.

Piąstkówki

Typowe piąstkówki (rękawice z odsłoniętymi palcami, przypominają nieco rękawiczki na siłownię) – jak ten model rękawic Bushido, są świetnym wyborem, jeżeli interesuje nas trening MMA. Do kickboxingu lub boksu też się nadadzą, jak choćby  rękawice przyrządowe na worek bokserski MASTERS. Piąstkówki będą idealne do treningów interwałowych, szybkościowych. Dzięki temu ciosy będą szybsze, bardziej eksplozywne i dynamiczne, więc zawsze warto mieć je w torbie.  

Jeżeli dopiero zaczynamy przygodę ze sportami walki, możemy wybrać także rękawice ze specjalnymi, żelowymi wkładkami, które amortyzują siłę uderzenia.

Klasyczne rękawice bokserskie

Dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników, dodatkowa ochrona nie jest aż tak istotna ze względu na zahartowane kostki dłoni. Możemy także z czystym sumieniem unikać rękawic o dużej sile zgniotu, które rozpraszają siłę uderzeń, przez co trudno nam stwierdzić, jak silne są w rzeczywistości wyprowadzane przez nas ciosy. Jeżeli na sparringi zakładamy rękawice 14 OZ lub 16 OZ, do pracy na sprzęcie spokojnie możemy wybrać 12 OZ  (a w przypadku drobniejszych zawodników nawet 10 OZ). Uderzenia w rękawicach bokserskich nie będą tak szybkie, jak w klasycznych rękawicach przyrządowych, ale z pewnością poprawisz siłę ciosu i wytrzymałość. 

Dla jakości pracy na worku nie ma większego znaczenia, czy stosujemy rękawice treningowe damskie czy męskie. Choć nieco różnią się one pomiędzy sobą jeżeli chodzi o wyprofilowanie, materiały użyte do ich wykonania najczęściej są takie same materiały (ekoskóra lub skóra naturalna).

Skóra naturalna czy skóra ekologiczna?

Jeśli jesteś już zawodnikiem zaawansowanym, ważne jest, aby w miarę możliwości do worka zakładać rękawice ze skóry naturalnej, a nie sztucznej. Dla osób, których przygoda ze sportami walki dopiero się zaczyna, nie ma większego znaczenia materiał z jakiego dany sprzęt został wykonany.

Warto mieć na uwadze, że skórzany sprzęt jest znacznie bardziej odporny na wycieranie i pękanie niż jego odpowiednik EKO. Wielu producentów oferując rękawice ze skóry naturalnej nie podaje także informacji, czy są one wykrojone z jednego płata skóry czy też zszywane z kilku mniejszych jej fragmentów. Jest to o tyle ważne, że. „zszywki” wytrzymują sporo krócej, niż rękawice jednokrojone. Dobre rękawice ze skóry naturalnej powinny wytrzymać dobrych kilka lat. Jeżeli zbyt często będziesz w tym celu używał rękawic z ekoskóry, niestety bardzo szybko pojawią się na nich pęknięcia w materiale i szwach.

Nigdy nie odpuszczaj worka, jako środka treningowego. Dobrze wykorzystany przynosi niesamowite rezultaty – poprawę kondycji, siły, szybkości i wyczucie dystansu. Właściwy dobór sprzętu pozwoli na maksymalizację efektów treningowych.